Det betaler sig at fastholde syge medarbejdere

Det har store omkostninger for både arbejdspladsen og medarbejderen, når langtidssygdom melder sig. Mange arbejdspladser er ikke klar over, at der er hjælp at hente; men de private socialrådgivere fra Assistancen guider gennem reglerne, så medarbejderne kan blive i jobbet.

Susanne Myhlendorph Modin, direktør i Assistancen

Sygefravær koster hvert år virksomhederne milliarder af kroner. Det kan være svært at navigere gennem den komplekse lovgivning på området, der faktisk gør det muligt for virksomhederne at fastholde syge medarbejderne og undgå udgifter til afskedigelser og nyansættelser.

”Det er umuligt for virksomhederne at kende alle de mange love og muligheder, der findes inden for beskæftigelsesområdet. Vi kender reglerne til bunds, og allerede ved det første tegn på en medarbejders kommende langtidssygemelding, kan vi rådgive om, hvordan virksomheden skal agere. Vi skitserer de muligheder, der kan bidrage til at få medarbejderen hurtigst og bedst muligt tilbage på job”, fortæller Susanne Myhlendorph Modin, der er direktør i Assistancen, som i mange år har hjulpet medarbejdere og virksomheder med at finde de bedste løsninger, så medarbejderen fortsat får et godt arbejdsliv, der skaber værdi for virksomhederne, og afskedigelser kan undgås.

Hvornår skal virksomheden reagere?
Virksomhederne bør søge professionel hjælp, hvis medarbejderen har ”for mange” sygedage eller forventes sygemeldt i mere end tre måneder.

Der er også muligheder for støtte, hvis medarbejderen er i flexjob og bliver sygemeldt, eller hvis vedkommende ønsker at søge om fleksjob eller førtidspension.

Hvis virksomheden har en medarbejder med en kronisk sygdom, kan der søges om kompenserende ordninger hertil. Og endelig er der hjælp at hente, i tilfælde af en medarbejder er belastet af alvorlig sygdom i nærmeste familie.

”Vi hjælper virksomhederne med at rådgive om de løsninger, der kan være relevante for den syge – herunder også ansøgninger om økonomisk kompensation til virksomheden, hvis medarbejderen ikke længere kan arbejde fuld tid”, fortæller Susanne Myhlendorph Modin.

Hos Assistancen gør de meget ud af at have den personlige kontakt med de berørte parter, så den svære situation hurtigt og professionelt bliver håndteret, og alle partner bliver præsenteret for de bedste muligheder.

Virksomheder er glade for hjælpen
Det nye tilbud er blevet godt modtaget af erhvervslivet. De 13 forsikringsmæglere under Pensionsspecialisterne ved Söderberg & Partners Danmark er en af de kunder, som bruger ordningen:

”Samarbejdet med Assistancen er en vigtig del af vores bestræbelser på at hjælpe vores kunder med at dække et hidtil udækket behov hos HR-afdelinger og i mindre virksomheder”, forklarer Marco Dybdal, der er partner i Söderberg & Partners Danmark, og han uddyber:

”Samarbejdet giver vores virksomhedskunder adgang til et højt vidensniveau og en personlig betjening, som sikrer den syge medarbejder den bedst mulige tilbagevenden til arbejdsmarkedet, både økonomisk og mentalt”.

Spar kostbar tid
Den sygemeldte medarbejder får et individuelt forløb i en helhedsindsats hos Assistancens team af faglige kompetencer, hvilket sparer tid i sammenligning med sagsgangen, der er mulig hos jobcentre.

”Man skal vælge vores tilbud af samme grund, som man vælger at tegne en sundhedsforsikring. Der er ikke noget galt med det offentlige sygehusvæsen, men man tegner en sundhedsforsikring for at komme hurtigere til og få en samlet indsats. Det samme får virksomhederne med vores tilbud”, forklarer Susanne Myhlendorph Modin.

Assistancen er en privat virksomhed, som rådgiver både private og offentlige arbejdspladser i hele Danmark om lovgivningen indenfor beskæftigelsesområdet. Hos Assistancen tilgår de hver opgave og person med et stort fokus på den enkeltes ressourcer, så udgangspunktet er de bedste betingelser for at fastholde jobbet.

Læs mere på assistancen.dk